søndag 19. februar 2012

Å svinge - lett eller vanskelig?

Tenk at du springer mot et hopphinder. Hunden har sug på hinderet og er foran deg i det han hopper. Enten skal dere rett fram eller svinge til høyre eller venstre etter hoppet. Det betyr at hunden må vite hvor han skal etter hoppet før han tar sats, sånn at han kan tilpasse måten hoppet utføres på. Det krever først og fremst to ferdigheter; hoppteknikk hos hunden, og klare og entydige signaler fra fører.

Det siste er utfordringen vår. Jeg har ikke vært veldig bevisst på hva jeg selv gjør når jeg ønsker at hunden skal svinge (eller springe rett fram, for den del). Dermed gir jeg heller ikke tydelige signaler som forteller hunden hva han skal gjøre.

Filmen under viser dagens andre økt. Målet for økten er at Kalle skal springe mot hinderet, hoppe over og svinge tight, og komme inn til meg for belønning.

Det jeg ser på filmen er:

- Kalle er veldig fokusert på belønningen
- jeg er for nært hinderet, og får en brems
- jeg er ikke bevisst på når jeg svinger skuldrene, og blir derfor ofte for sein
- jeg har ikke noe bremsesignal som forteller han at jeg forventer en tight sving


På den tredje økten økte jeg avstanden til hinderet for å få mer bevegelse og rom til å gi klarere signaler. Ble mer bevisst på å gi bremsesignal og å time det riktig. Utfordringen var å ikke bremse opp for tidlig, ikke for seint og ikke for brått. Så svaret på spørsmålet er at å svinge er vanskelig:)  Alt i alt ble dette en adskillig bedre økt enn den som ble filmet.

Takk til Ragnvald som filmet og kom med nyttige tilbakemeldinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar