søndag 19. april 2009

Kalles første uke i Norge

Jepp, nå er det nøyaktig en uke siden Kalle kom til Norge:) På denne tiden har han gjort store framskritt. Han begynner å få dreis på å gå i bånd, går ikke helt bananas ved synet av andre hunder, trives bra i bilen, har begynt å trene lydighet og er blitt mye roligere.

Denne helgen har han bodd på hotell i Harstad i to netter og vært på hundeutstilling. Det har vært veldig lærerikt, både for han og meg.

Vi kom til Harstad på fredag ettermiddag, og da var det allerede masse hunder i sentrum og på hotellet. Kalle ble selvfølgelig helt vill av å se så mange hunder og lå i båndet på vei fra bilen til hotellet. Dvs det ble jo full stopp da, så vi brukte litt lengre tid enn Emma med Fanny og Selma:) Jeg har brukt enhver anledning når han har gått i bånd til å trene nettopp på det. Han drar egentlig ikke så mye i båndet, men rykker helt plustelig ut til venstre, høyre, foran og bak. Da stopper jeg ganske enkelt opp og venter til han rygger tilbake og er ved siden av meg. Da fortsetter jeg å gå og belønner han. Gradvis har rykkingen blitt borte og når vi gikk i bånd fra A10 og hjem i dag ettermiddag rykket han ikke ordentlig til en eneste gang,  så treningen har absolutt hjulpet.

Da vi var på utstillingen lå Kalle i buret sitt i bilen, og ble tatt ut på treningsturer rundt utstillingsområdet innimellom. Mye lukter, hunder, biler og mennesker gjorde at han ikke akkurat gikk pent i bånd i begynnelsen. Hun rykket ut til siden og alle veier for å lukte på alle de nye og spennende luktene. Resultatet ble bare at jeg stoppet og da kom han ingen vei. Gradvis ble det bedre og på slutten gikk det merkbart bedre enn da vi kom dit på fredag.

Det største utfordringen for han var synet av alle de andre hundene. De ville han gjerne bort og hilse på og pistret og pep mens han lå å båndet. Han fikk mye belønning når han gikk ordentlig, men det var først når jeg begynte å belønne at han på andre hunder uten å gjøre utfall at framgangen kom. Hver gang han så på en annen hund på avstand klikket jeg. Da snudde han seg og så på meg for å få belønningen. Det gjorde at han etterhvert begynte å assosisere synet av andre hunder med belønning, og istedet for å prøve å komme seg bort til de så han på meg for å få belønningen.

På slutten av dagen i går stilte vi oss opp på en innkjørsel for å vente på at en ekvipasje passerte. Fulgte taktikken med å klikke for å se hunden og den hadde akkurat passert oss da fristelsen ble for stor og han måtte prøve å komme bort til den.

I dag prøvde vi det samme og da passerte to ekvipasjer oss på 2-3 meters avstand uten at han gjorde noe. Han var veldig fristet til å storme bort til de, for det så ut som at det trill rundt oppe i hodet hans, men han valgte heldigvis godbitene istedet:) Da sa vi oss godt fornøyde og avsluttet treningen for dagen.

Det har vært en helg med mange inntrykk for Kalle, så vi har ikke trent på andre ting. Vi fikk trent på det vi hadde planlagt å trene på og resultatet ble over all forventning! :)

I morgen skal vi gå tur på hverdagslydigheten, så da blir det nye muligheter til å gå pent å bånd og være sammen med andre hunder. Det blir artig:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar