onsdag 4. november 2009

En rolig kveldstur

Fortsatte med rotreningen i dag. Tok litt tid å komme ut døra da vi skulle gå tur, men det gikk til slutt:) Vi har ikke trent så mye på det egentlig, men han er blitt mye bedre allerede. Gjenstår nok noen timer til med trening, men jeg er optimist:)

Har også begynt å trene på at han skal forholde seg rolig når han får servert maten, eller rettere sagt, fra jeg henter maten og til den ligger i skåla. Bruker sitt-øvelsen, og den fungerer helt suverent. Mye trening igjen der også, men jeg håper og tror på varige resultater med mye tålmodighet.

Dagens tur i bånd ble en milepæl. For første gang gikk han som en vanlig hund og snuste i bakken istedet for å gå med hodet hevet og fokusere på alt av lyder og bevegelser rundt seg. Hurra, jeg har fått en hund som snuser i bakken når vi går tur! :) Trikset var å konsekvent belønne med en gang han snudde hodet sitt mot meg. Da vi trente på å gå pent i bånd i vår gjorde jeg det på nesten samme måte, men da belønnet jeg når han holdt kontakten. Denne metoden fungerer mye bedre, og skal prøves i morgen også:) Kunne til og med ha båndet helt ute uten at han begynte å dra (snudde seg mot meg istedet). Ble et par stopp når han begynte å dra, og stoppet for å trene ro (sitt) noen ganger også. 

Da vi kom hjem etter trening og tur var han bra sliten i hodet og la seg rolig og avslappet på stuegulvet:)

PS. Kalle ber meg fortelle at han også gikk tur med fire lekre babes (spesielt Maja...luuuuuuuv:)) og en kjernekar (Ken) i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar