torsdag 5. november 2009

Kveldsmat uten stress

Kalle fikk først en tur løs med Ken, Hanne og Selma, før vi dro på konkurranselydighetstrening. Der fortsatte vi rotreningen som vi har holdt på med de siste dagene. 

Belønnet han først for å ligge rolig i buret. Han blir stadig raskere med å legge seg ned når jeg åpne bakluka, så denne treningen har hjulpet veldig. Når han kom ut fortsatte jeg med å belønne med en gang han tok kontakt, og fikk han fort inn i sitt med øyekontakt. Da gikk jeg over til å belønne når han holdt øyekontakten, og det gikk ganske greit, selv om det var flere andre hunder og mennesker få meter unna. Denne prosedyren gjentok jeg flere ganger, og hver gang var han rask med å ta kontakt når han kom ut av bilen. Forstyrrelsene rundt ble mindre interessante for hver gang, så jeg er veldig godt fornøyd med det.

Gikk også bort til og forbi de andre for å se hvordan han var da, men også det gikk uten problemer. Han holdt fin kontakt, gikk rolig og fint i båndet og dro ikke i båndet for å komme til de eller fokuserte på andre ting enn meg. På vei tilbake til bilen var han like rolig.

Da vi kom hjem var det tid for mat. Det har også vært en stressituasjon med en hund som har giret seg veldig opp når maten har vært på vei, men i kveld trengte jeg bare å belønne for ro 2-3 ganger mens jeg fylte målekoppen. På vei til matskåla fulgte han meg rolig hele veien uten å stresse seg opp, og det det er første gang det har skjedd:)

Framskrittene han har gjort etter at jeg begynte å fokusere på rotrening denne uken har vært helt utrolige. Sammenlignet med hvordan han var bare for en uke siden er han blitt en helt ny hund! :) Veldig inspirerende å se at denne typen trening hjelper på en hund som var så stresset som Kalle var:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar