fredag 20. mai 2011

Belønning fra medhjelper

Første og andre økt ble slalominngang, men denne gangen med en ny vri. Har brukt å kaste ball forover, men tenkte jeg skulle prøve med godbitskål for å se hvordan det fungerte ifht nøyaktighet. Når jeg belønner med ball girer han seg voldsomt opp, og det er større sjanser for at han feiler fordi han vil fort framover og dermed glemmer hva skal gjøre for å få belønningen.

Godbitskål fungerte veldig ifht hva jeg ønsket å teste. Både større avstand og større vinkel til inngangen taklet han bedre. Tror ikke det ble noen feil på disse to øktene. Det var tydelig at jeg har belønnet mye med ball fra meg selv den siste tiden, for han var vel mye fokusert på meg selv om han sprang mot godbitskåla. Har notert meg at vi må passe på å trene mye fokus framover også.

Tredje økt ble også slalominngang, men denne gangen ble godbitskåla erstattet med Hanne og en ball i tau for å få mer fokus framover og bort fra meg. Det fungerte helt utmerket. Hanne belønnet han med drakamp, og det fikk opp fokus framover:)

De to siste øktene kjørte vi foranbytte med target/forstyrrelse. Hanne og en ball i tau var forstyrrelse. Kjørte flere repetisjoner rett fram mot Hanne for å oppretteholde fokus framover. Han fikk heftig drakamp som belønning, og i tillegg ble han giret med at hun lekte med ballen mens han stod på startlinja, så jeg var slettes ikke sikker på om han kom til å reagere på foranbyttene. Til min store overraskelse (og glede! :)) responderte agilitygeniet perfekt på handlingen :) Jeg belønnet også med ball i tau på byttene. En fantastisk god økt!


Onkel Kalle på tur sammen med Lotta og Gösta i september 2010

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar