søndag 15. mai 2011

Litt handling, kanskje?

Kalle har fått et sår under høyre forlabb, så vi har tatt det litt piano med fartsfylte ag-øvelser i går og i dag. I går ble det ingen trening, kun en kort tur i skogen.

I dag  ble det først noen økte på kjøkkenet. Mentor har mast om at jeg må trene på at Kalle skal sitte/stå rett på høyre side, så vi tok en liten økt på det. Brukte kjøleskapet som vegg. Gikk greit det. Tok han på godbitmagnet og fikk han i riktig posisjon på høyre side og belønnet han bare for å være der, både når jeg gikk framover og når jeg stod i ro.

Avsluttet kjøkkentreningen med to økter freestyle/triks. Fikk sett litt på ekvipasjene som gikk på freestylekurset som Dogdiggers avholdt i helgen, og ble inspireret av det. Hadde hunden i utgangsstilling på venstre side og brukte pekefingertarget for å få han mellom venstre bein og ut på venste side, altså gå rundt ett bein:) Varierte hvor jeg klikket og belønnet, og på den siste økten faset jeg ut pekefingertargeten, og Kalle gikk et par ganger rundt beinet før han fikk belønning. Passet også på å belønne etter halv rundt, en runde, en kvart runde etc.

Siden vi begynte å trene på agility har vi fokusert mest på momenttrening på hinder. Nå er det jo ikke så lenge til vi etter planen skal debutere i konkurranse, så da er det kanskje på tide å begynne å fokusere på handlingdelen også:) Skrev ned øvelsene i kapittel 17 - Handling manuevers on the flat fra Agility Right From The Start i går kveld, med tanke på dagens (og neste ukes) trening. Trente på følgende øvelser:
  1. Løpe rett forbi fører og mot avstandsbeløning
  2. Svinge tight i utvendig sirkel.
  3. Springe mot fører og svinge, belønn direkte
  4. Springe mot fører og svinge, så handle mot avstandbelønning
Siden Kalle har en labb som ikke er helt god kjørte jeg alle øktene (korte økter på 2-4 minutter) med godbiter. Han blir litt for gira (ofrer liv og helse:)) med leke til at jeg ville bruke det i dag. Synes alle øktene gikk veldig bra. Spesielt fornøyd med det siste økta hvor han måtte springe forbi avstandsbelønninga og mot meg og så følge meg i en sving for å komme til den. Han var på nippet til å springe mot avstandsbelønninga en gang, men tok seg i det og valgte å springe mot meg i stedet:)

Når han er bedre i forlabben blir det samme øvelser med ball eller ball i tau som avstandsbelønning, og da blir det nok flere hakk vanskeligere for han. Men den utfordringen klarer han helt sikkert :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar