fredag 20. mai 2011

Fokus framover mot hindere

Har trent endel på fokus rett fram, sving og foranbytter uten hinder den siste tiden, så tenkte at jeg skulle trene med hindere i dag. Brukte dette oppsettet på alle øktene:



Første økten trente vi på fokus framover. Satte han opp noen meter fra lengdehoppet og varierte hvor jeg stod når jeg startet han hver gang. Noen ganger startet jeg sammen med han, noen ganger var jeg midt på og andre ganger helt borte med godbitskålen som stod etter tunnellen. Hadde pinnen på høydehoppet på midterste høyde.

Neste ble det svingtrening. Handlet han mot det blå hopphinderet etter lengdehoppet. På første forsøk ignorerte han svingen min og fortsatt rett fram over hoppet og gjennom tunnellen. På andre forsøk var han veldig sein (eller kanskje føreren var det?) og sprang på yttersiden av det blå hopphinderet og til godbitskålen jeg hadde plassert der. De neste repetisjonene gikk uten feil. Varierte mellom å svinge etter lengdehoppet og sende han mot hindrene rett fram.

Tredje økt var lik den første, men nå hadde jeg pinnen på høydehoppet på full høyde for å teste hoppingen i fart. Ble riv første gangen, og det tror jeg skyldtes at han ikke hadde fått justert seg etter å ha hoppet på midthøyden tidligere. På det neste rivet var jeg i bevegelse i nærheten av hindere når han hoppet, og der vet jeg at vi har en liten utfordring. Resten av repetisjonene gikk dog bra, så jeg sier meg godt fornøyd. Stor framgang med hoppingen har det uansett vært, det skal være sikkert og visst:)

Siste økten var ikke helt planlagt. Fant ut at jeg skulle prøve et foranbytte mellom høydehoppet og tunnellen. Tunnellen har stor verdi for Kalle, så jeg forventet at han kom til å ignorere handlingen galant og ta tunnellen, men man vet jo ikke sikkert før man har prøvd:) Første gangen bar det rett gjennom tunnellen med han, men det ble mye bedre etterhvert. Varierte mellom å handle han rett fram og på å foranbytte. Ved foranbyttene belønnet jeg med godbit fra meg selv. Rett fram hadde jeg plassert ut godbitskåla etter tunnellen. Det gikk bedre og bedre utover i økten, og på slutten responderte han fint på foranbyttene. Flink gutt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar