fredag 8. mai 2009

Rundering og lek

I går var vi Salangen og trente sammen med Norske Redningshunder for første gang. Både Kalle og jeg syntes det var stas, så vi blir helt sikkert med flere ganger. Kanskje Kalle ender opp med å bli redningshund?:)

Kalle har vært brukt på jakt hele sitt liv, så jeg var veldig spent på hvordan han ville fungere på rundering, der han skal finne mennesker i terrenget. Det gikk egentlig ganske bra når han (tilsynelatende ihvertfall) begynte å forstå oppgaven.

Han sprang rundt i et voldsomt tempo og brukte mye unødvendig energi. Ikke helt ulikt måten han går spor på. Han jukset nok litt med å gå på sporet enkelte ganger, men det siste søket tror jeg bare var på overvær iflg rapporten fra figuranten:) Han fant uansett figurantene alle 5-6 gangene.

Fram til nå har jeg ikke brukt lek som belønning, pga stressnivået. Kasting av pinner og ball har vært strengt forbudt. I går fikk figurantene lov til å belønne med kong og det gikk over all forventning. Etter lek med kong, både drakamp og kasting av kong, fikk han godis og da var det greit for han. Han ble ikke manisk opptatt av kongen og roet seg fint ned igjen. Det var veldig gledelig å se, for da kan jeg bruke kongen som en tydelig avslutning av treningsøktene/øvelsene, f.eks på slutten av sporene.

Tror jeg kommer til å legge spor på is inntil videre, mens vi lærer inn rundering. Tror innlæringen av både rundering og spor blir bedre på den måten.

Runderingstreningen ga absolutt mersmak. På søndag har NRH ny samling, så da lurer vi oss sikkert med igjen:)


Hanne gjenforteller en fiskehistorie (skrønehistorie) hun har hørt av Tor Ivar.

2 kommentarer:

  1. Flinke Kalle-gutt :-)
    Skal bli morsomt å se hvis det blir reddningshund av deg når du blir stor! Det trur jeg at du hadde passet kjempebra til :-)

    SvarSlett
  2. Kalle-gutt var dødsrå :-)..... og selvfølgelig den stolte eier også

    SvarSlett