onsdag 18. mai 2011

Foranbytte uten hinder

Ble en bra trening i dag også. Hadde bestemt meg for å trene noen grunnleggende foranbytteøvelser og slalominngang. Belønnet med ball i alle øktene.

Første foranbytteøvelse var å gjøre foranbytte i utvendig sirkel på begge sider. Kalle responderte utrolig bra på byttene, og det ble ingen feil. Her kunne det potensielt blitt noen blindbytter siden jeg hadde ballen i motsatt hånd. Det har skjedd før:)

Tredje øvelser var å sette han opp, gå ifra han, starte han og så gjøre foranbytte når han kom opp mot meg. Ingen problemer her heller.

De to neste øktene ble kontrasttrening/doggie-zen. Nesten samme øvelse som forrige økt, men nå la jeg ut en ball som forstyrrelse/target rett fram. Fulgte samme prosedyre med å stille han opp, gå i fra, starte og gjøre foranbytte. Hadde sett for meg at det kom til å bli noen feil med at han ignorerte handlingen og sprang rett mot den utlagte ballen, men dengang ei! Ball som kastes av meg har tydeligvis mye større verdi enn en ball som bare ligger i ro på bakken:) Fokus var mer på meg enn på targeten/ballen, så jeg måtte kjøre flere repetisjoner på fokus rett fram. Hanne var medhjelper, og måtte kaste eller sparke ballen for å få opp fokusen framover. Mest effektivt var det når hun holdt ballen i hånden og lekte litt med den. Da ble det veldig bra fokus framover!

Når den ønskede fokusen var der prøvde jeg foranbytter igjen. Det ble noen feil med at han ignorerte handlingen, men jeg fikk også flere gode repetisjoner der han hadde fokus framover, men fulgte handlingen min likevel. Meget fornøyd med begge øktene! Lærte at jeg må kjøre mye fokus framover også når jeg trener handling.

Siste økten ble slalominngang. Her føler jeg at jeg må trene mer systematisk på vinkler og avstand. Får kanskje sette opp noen kriterieplaner og logge mer detaljert:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar